keskiviikko 10. huhtikuuta 2019

Fantasiamaailman suunnittelua

En suunnittele hirveästi tarinoitani, ennen kuin aloitan kirjoittamisen, eläähän tarina kirjoittamisen aikana. Yleensä teen taustatyön samalla kuin kirjoitan. Kun halusin aloittaa kokonaan kuvitteelliseen maailmaan sijoittuvan fantasiakirjan, oli tietenkin välttämätöntä suunnitella tavallista enemmän. Kirjoittelin suloiseen korkokenkäprintillä koristettuun muistikirjaan faktoja maailman maantieteestä, kulttuurista ja henkilöistä.

Elikkäs, fantasiakirjani sijoittuu Marmorien-nimiseen maailmaan, jossa on neljä kuuta: Larux, Mithrindes, Breleht ja Azryn. Kiviplaneetan koko vastaa miltei Saturnuksen kokoa. Mantereita on yhdeksän, kun kaksi napamannerta lasketaan mukaan; toisessa vallitsee arktiset olosuhteet ja toisessa trooppiset. Marmorienin luoneet Jumalat jakoivat mantereet siten että eläimet saivat navat ja Lohikäärme-mantereen. Meren jumalatar Zerke-Merane antoi Marmorienin meret kahdelle eniten rakastamalleen kansalle merikansalle (merenneidot ja -miehet) ja azdriel-rotuisille merikiertolaisille . Adrielien valtioita on kuudella mantereella, haltioita neljällä, ja ihmisiä sekä kääpiöitä kahdella. Adrielit ovat kiistatta Marmorienin valtiaita kaikkien muiden paitsi yli tuhatvuotiaiksi elävien lohikäärmeiden meripihkasilmissä.

Valséneis on suurin manner. Tällä mantereella on hienostuneesta kulttuuristaan, sadoista nautinnoistaan, rikkaudestaan ja ylellisistä vientituotteista tunnettu Lavendessen valtio, johon fantasiakirjani tapahtumat sijoittuvat. Mantereelta ojentuu Farelonia-niminen maa norjana ja pitkänä vuoristoharjanteineen yhdistämään Valséneisin Lohikäärme-manteereeseen.


Marmorienin kuukaudet:

1. Jääkuu
2. Kristallikuu
3. Kevättalvikuu
4. Silmukuu
5. Kylvökuu
6. Suviloistokuu
7. Elokorjuukuu
8. Satokuu
9. Syyskuu
10. Ruskakuu
11. Kaamoskuu
12. Talvikuu


Marmorienin jumalat:

Merina – auringon ja päivän jumalatar
Nathaxine – kuun ja yön jumalatar
Dinarius – onnen ja vaurauden jumalatar
Farenius – tulen jumala, Lohikäärmemajesteetti ja Suurin Punainen
Zerke-Merane/ Zerkemerane – meren ja koston jumalatar
Astmodine – kauneuden, rakkauden ja eroottisten nautintojen jumalatar
Storenius – tuulen ja myrskyn jumala
Gedricus – kuoleman jumala
Rochianus – sodankäynnin jumala
Fleuriniel – metsien, sadon ja luonnon jumalatar
Raganthus – taonnan ja rakentamisen jumalatar
Allory – taiteiden ja viisauden jumala

Taikuus

Teknologia ei helpota Marmorienin arkea, vaan Jumalat antoivat sen sijaan luomuksilleen taikuuden lahjan, joka esiintyy vahvimmillaan adrieleilla, haltioilla ja lohikäärmeillä. Taikuus helpottaa vähän kääpiöiden arkea, mutta ihmiset pystyvät vain tutkiskelemaan enteitä, houkuttelemaan hyvää onnea ja vaikuttamaan itseensä psykologisella tasolla. Tätä adrielit eivät kuitenkaan tiedä, ja siksi he suhtautuvat ihmisiin erittäin rasistisesti. Kukaan muu paitsi lohikäärmeet eivät pysty käyttämään magiaa ilman taikasauvaansa. Lohikäärmeiden on kuitenkin rukoiltava Suurinta Punaista päästäkseen loitsimaan.

Kukaan ei nikkaroi taikasauvaa tietyn iän saavuttaneelle lapselle. Taikasauva vaan ilmestyy tyhjästä vastasyntyneen kehtoon, lapsen vierelle. Tietenkin sauvasepät muokkaavat taikasauvan vastaavaan käyttäjänsä makua ja persoonaa.

Ominaistaikuus – haltioiden ja adrielien kohdalla – voi olla yhden elementin taikuutta. Yhden elementin – ilma, maa, tuli ja vesi – taikuutta. Kuitenkin ominaistaikuus voi olla myös neljän elementin sekoitus. Ominaistaikuus jaetaan koulukuntiin, joiden opetukseen osallistutaan, kunnes täysi-ikäisyys (eli 26 ikävuotta) häämöttää tai opiskellaan loppuelämä oman koulukunnan magiaa. Kun magia on kaikkien elementtien yhdistelmä, taikavoimien haltija on silloin yleismaagikko.

Maan koulukunnat:
puutarhurit, maanviljelijät, rakentajamaagikot ja parantajat

Ilman koulukunnat:
tikarisoturit, ilmavaunukuskit, osa myrskymaagikoista (joita merikiertolaiset ovat aina) sekä pyövelit

Tulen koulukunnat:
tulisoturit ja sepät

Veden koulukunnat:
veneenveistäjät, laivanrakentajat, vesimaagikot ja myrskymaagikot

Huom! Merikiertolaisten käyttämä magia on sitten poikkeuksellista, sillä he saavat taikavoimansa sekä ilmasta että vedestä.



Lopuksi vielä pieni tietoisku Lavendessen valtiosta

Pääkaupunki: Lavendeisse
Asukasluku: 10 miljoonaa
Hallitusmuoto: ruhtinaskunta
Suurkaupunkeja: Merlyon, Dalsant ja Brisegne
Vientituotteet: silkki, savukkeet, huonekalut, viinit, lasi ja marmori
Naapurivaltioita: Truthland, Merytos ja haltiamaa Solothar
Kansalliskukka: safnara (jonka ulkomuoto on orkidean ja ruusun sekoitus)
Merkittävimmät ja vaikutusvaltaisimmat aatelissuvut (ordiste lavendesseksi): de Merizeu, de la Marselié, de Darlendier, de Modilnon ja de Ferlcart
Valuutta: lavre, kultasafnara, rheǔ
Rannikkoa: Pohjoisessa ja Lännessä
Kasvillisuus: Pohjoisessa kultakuusimetsää mutta muualla pääasiassa lehtipuumetsiä
Suosituimmat lemmikit: angorakissat, koirat, papukaijat ja yllättäen pingviinit oikein rikkailla jäätiköiksi loihdituissa huoneissa nähtävyytenä
Hallitsijasuku: De La Safrette

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti